Kleine dingen maken het verschil
Komend weekend ga ik een weekendje weg. Nu is dat op zich al leuk, maar soms zorgen kleine dingen ervoor dat je er nog meer zin in krijgt.
Het hotel waar ik naartoe ga stuurde mij vandaag een mailtje, met alvast wat praktische informatie: In- en uitchecktijden, waar ik kan parkeren en alvast de wifi-code. Ook zat er wat omgevingsinformatie bij en de mogelijkheden voor ontbijt.
Zo’n mailtje zorgt direct voor een goed gevoel: ze bekommeren zich om hun gast, om mij dus in dit geval. Maar dat was nog niet alles, de mail sloot af met de vraag: “Heeft u iets te vieren of wilt u uw medereiziger verrassen?”, met hierachter een link naar een mini-webshop met verrassingen (bloemen, bonbons, champagne, wijn, taart) die je alvast kan bestellen en die klaar staan bij arriveren.
Nu is de service niet nieuw, maar de aanpak wel. Ik denk dat veel ondernemers hier hun voordeel mee kunnen doen. De investering is laag en de opbrengst moet ongetwijfeld enorm hoog zijn. Al levert het je niet direct veel omzet op: gasten gaan over deze ervaring vertellen. Het is dus “gratis” marketing, waarbij het effect vele malen groter is dan welke andere marketingvorm dan ook.