Succesvoller ondernemen door een andere focus
Doelgericht vs. resultaatgericht ondernemen
Als ondernemer zul je het ongetwijfeld herkennen: veel bedrijfsdoelstellingen zijn gericht op cijfers: omzet, winst, marge, klanttevredenheid, aantallen volgers, etc, etc.
Bijna alle cijfers zijn een resultaat
Als ik je vraag ‘wat moet je doen om meer winst te maken?’, dan kan het zijn dat je met een hele lijst ideeën komt die gaan over het verhogen van de omzet of het verlagen van de kosten. Maar wat je precies moet doen blijkt vaak lastig aan te geven.
En dat is logisch: alle cijfers in een bedrijf zijn namelijk een resultaat. Een resultaat van de dingen die je doet: als je alles goed doet dan zal je veel winst maken, doe je niet alles goed dan staat de winst onder druk.
Voor cijfers over klanttevredenheid geldt precies hetzelfde. Ze zijn het resultaat van wat je gedaan hebt.
Als hier je focus ligt, dan ben je resultaatgericht aan het ondernemen.
Het alternatief: doelgericht ondernemen
Echt succesvolle bedrijven maken ook winst (vaak heel veel zelfs), maar het is niet hun primaire doel. Ze hebben namelijk gekeken naar hoe die resultaten tot stand komen: klanten blij maken en zo goed mogelijk het probleem van de klant oplossen.
Het is een kwestie van vertrouwen
Wat deze bedrijven doen is doelgericht ondernemen. Deze doelgerichte bedrijven vertrouwen erop dat als ze meer gaan doen om klanten blij te maken en de problemen van hun klanten nóg beter gaan oplossen, dit automatisch zorgt voor meer én beter betalende klanten.
Het is voor iedereen makkelijker
Een doelgerichte focus is daarnaast voor iedereen makkelijker. Als je aan een medewerker vraagt om de komende maand meer te focussen op winstgevendheid dan moet je maar hopen dat iemand snapt welke zaken invloed hebben op dat cijfer. En met een beetje pech gebeuren er de verkeerde dingen: potentiële klanten pushen om te kopen, waardoor er op korte termijn meer winst wordt behaald maar je op lange termijn met een ontevreden klant opgezadeld zit.
Vraag je daarentegen een medewerker de komende maand volledig te focussen op het zo blij mogelijk maken van jullie klanten, dan zullen de meesten direct een paar oplossingen kunnen verzinnen: meer tijd nemen voor de klant, oprechte interesse, meedenken, een stapje extra zetten, etc.
Doelgericht of resultaatgericht: het lijkt een klein verschil
Het verschil tussen doelgericht of resultaatgericht ondernemen lijkt klein. Toch wil ik je uitdagen om de komende maanden je strategie te ontwikkelen vanuit de vraag: hoe kunnen we onze (huidige en nieuwe) klanten zo blij mogelijk maken en hoe kunnen we hun behoeften van onze klanten nog beter vervullen?
In de tussentijd zul je erop moeten vertrouwen dat focussen op het toevoegen van waarde op lange termijn zorgt voor veel meer omzet en veel meer winst!
Communiceer waar je mee bezig bent
Er is nog wel één cruciale stap om de nieuwe focus in je voordeel te laten werken: je zult er veel en duidelijk over moeten communiceren met de buitenwereld. Hoe hard je namelijk ook ergens aan werkt, je omgeving zal niet altijd direct zien dat er iets veranderd is.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring
Alle ervaringen die ik heb met deze verandering in focus zijn enorm positief. Je ziet overduidelijk dat bedrijven die focussen op hun primaire doel, uiteindelijk veel betere resultaten behalen.
Ik ben heel erg benieuwd naar wat je tegenkomt als jouw bedrijf deze switch doormaakt. Stuur me gerust je vragen en ervaringen naar jeroen(at)im-pact.nl of een DM naar onze Instagram-account: im_pact_nl